Your Cart

چگونه آرایشگاه زنانه تاسیس کنیم ؟

شرایط تاسیس آرایشگاه زنانه
در ادامه شرایط و اقدامات لازم برای تاسیس آرایشگاه زنانه را به طور مفصل شرح خواهیم داد تا بتوانید برای راه اندازی آرایشگاه یک شروع حرفه ای داشته باشید.

مهارت های فردی برای تاسیس آرایشگاه زنانه
آرایشگری و تاسیس آرایشگاه زنانه، یکی از حرفه هایی است که متقاضیان زیادی داشته و درآمد بسیار خوبی دارد. اما برای اطمینان از قانونی بودن و انجام درست مراحل قانونی، پیش از شروع به کار، متقاضی باید اطلاعات خود را تکمیل کرده و تمامی مراحل را گام به گام طی کند. در اولین قدم، متقاضی باید مدرک فنی حرفه ای مرتبط به آن رشته را داشته باشد و همچنین تحصیلات دوره ابتدایی را تمام کرده باشد. برای تاسیس سالن زیبایی، فرد متقاضی باید دارای مدرک آرایش و پیرایش باشد.


بنابراین در مرحله اول، شما باید مدارکی را ارائه کنید که بیانگر توانمندی شما در این حرفه است. برای یادگیری این مهارت ها و همچنین گرفتن مدرک فنی و حرفه ای معتبر، شما می توانید در دوره های آرایش و پیرایش آموزشگاه آرایشگری بهاربانو شرکت کرده و پس از آن برای گرفتن مدرک فنی و حرفه ای معتبر اقدام کنید.

شرایط ملک مورد استفاده برای تاسیس آرایشگاه زنانه
برای گرفتن جواز کسب آرایشگاه زنانه، ابتدا متقاضی باید موقعیت مکانی آرایشگاه را مشخص کند. طبق بخشنامه اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، ملک مورد استفاده برای تاسیس آرایشگاه زنانه می تواند استیجاری بوده اما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:


ـ فضای بیش از 12 متر مربع برای آرایشگاه و بیش از 18 متر مربع برای آرایشگری و اپیلاسیون و برای آرایش دائم فضایی بیش از 30 متر مربع.
ـ نزدیک به تعمیرگاه ها و مراکز خدمات خودرویی (مثل مکانیکی، صافکاری، باطری سازی، تعویض روغن، آپاراتی و …) و همچنین نمایشگاه خودرو، آرایشگاه مردانه، موسسات و آموزشگاه های مردانه و … نباشد.
ـ داخل پاساژ، بازارچه و مجتمع تجاری که بورس مشاغل غیر مرتبط است، نباشد.
ـ ملک باید آیفون تصویری داشته باشد.
ـ داخل ملک نباید از بیرون قابل رویت باشد.
ـ ملک باید دارای هواکش مناسب، تهویه مناسب، انشعاب تخلیه آب کف شور در آشپزخانه، کپسول آتش نشانی (حداقل 4 کلویی) بوده و همچنین آشپزخانه کاشی کاری شده باشد. علاوه بر آن، بهداشت و تمیزی سرویس بهداشتی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. موارد مطرح شده در این بند، توسط کارشناس اداره بهداشت، مورد ارزیابی قرار گرفته و طی استعلام انجام شده به اتحادیه آرایشگران زنانه اعلام می شود.


شرایط پیشتر مطرح شده برای ملک (واحد صنفی)، شرایط خاص آرایشگاه بانوان بوده و علاوه بر موارد ذکر شده، اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی، برای تمام واحدهای صنفی، شرایط عمومی را نیز بیان کرده است. در انتهای این مقاله، شرایط عمومی واحد های صنفی را نیز مطالعه می فرمایید.

بعد از اینکه مدارک مورد نیازتان را فراهم کردید و موقعیت مکانی سالن آرایشگاه رو هم تعیین کردید، باید مراحل اداری کسب جواز تاسیس آرایشگاه بانوان را طی کنید. کسب جواز تاسیس آرایشگاه بانوان، پنج مرحله دارد که در ادامه تک تک مراحل را برای شما توضیح می دهیم.

 

مراحل صدور مجوز آرایشگاه بانوان

مرحله اول: ارائه درخواست
در مرحله اول متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه داده و منتظر پاسخ آن باشد. طی مرحله اول:
ـ درخواست پروانه کسب باید به صورت کتبی به اتحادیه آرایشگران زنانه تهران ارائه شود.
ـ درخواست کتبی در اتحادیه ثبت شده و رسید به فرد متقاضی ارائه می شود.
کمیسیون بازرسی اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، از ملک (واحد صنفی) بازدید کرده و گزارش خود را به اتحادیه ارائه می کند.
هیئت مدیره اتحادیه طی جلسه ای، درخواست متقاضی مبنی بر تاسیس آرایشگاه بانوان را بررسی کرده و در خصوص صلاحیت متقاضی تصمیم گیری می نماید. در صورت رای مثبت هیئت مدیره، تاییدیه (برای جواز کسب)، به فرد متقاضی داده می شود.
صدور جواز کسب

مرحله دوم: ارائه مدارک
طی این مرحله، متقاضی باید مدارک هویتی، آموزشی و ملکی خود را به اتحادیه ارائه نماید. طبق بخشنامه اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، متقاضی باید جهت تشکیل پرونده به این اتحادیه مراجعه نموده و مدارک زیر را به همراه کپی برابر با اصل شده، ارائه دهد.

مدارک هویتی:
ـ کپی تمام صفحات شناسنامه و کپی کارت ملی
ـ کپی مدرک تحصیلی (به استثنا متقاضیانی که بیشتر از 50 سال سن داشته باشند)
ـ کپی مدرک فنی و حرفه ای معتبر
ـ دوازده قطعه عکس پرسنلی جدید (عکس 3 در 4)
ـ فیش واریز حق عضویت (حداکثر 5 برابر حق عضویت اتحادیه) معادل 3 میلیون ریال (امکان تغییر وجود دارد)
ـ فیش واریز مبلغ 30 هزار ریال به حساب 21733008 خزانه کشور (امکان تغییر وجود دارد)
ـ رضایت محضری همسر (برای بانوان متاهل) و رضایت محضری پدر (برای بانوان مجرد) و یا در صورت مطلقه بودن، کپی تمام صفحات طلاق نامه و یا کپی گواهی فوت همسر یا پدر
مدارک ملکی
متقاضی باید یکی از مدارک زیر را جهت تعیین وضعیت ملک مورد استفاده برای تاسیس آرایشگاه بانوان ارائه دهد:

سند مالکیت به نام فرد متقاضی
ـ اجاره نامه رسمی به نام متقاضی (اجاره نامه باید دارای کد رهگیری باشد)
ـ اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام فرد متقاضی
ـ مبایعه نامه به نام متقاضی
ـ حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
ـ رسید پرداخت اجاره بهای معتبر
ـ قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی و نهاد ها

ـ قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی و نهاد ها
همچنین آقایانی که قصد تاسیس آرایشگاه دارند، باید یکی از مدارک زیر را برای تعیین وضعیت نظام وظیفه خود، ارائه کنند:

گواهی پایان خدمت
ـ گواهی معافیت دائم
ـ گواهی اشتغال به تحصیل
ـ گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
ـ دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن
آدرس اتحادیه آرایشگران زنانه: خیابان سعدی شمالی، خیابان برادران قائدی (هدایت)، روبروی خیابان علائی، کوچه مرادزاده پلاک 11/1

شماره تماس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران: 77649020-77649019-77534966

مرحله سوم: استعلام از ادارات ذیربط
فرد متقاضی باید نتیجه ی استعلام های زیر را ارائه دهد:
ـ گواهی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه کارت معاینه پزشکی (موارد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی)
ـ گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
ـ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
ـ موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
ـ گواهی گذراندن دوره آموزشی (حداقل 10 ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت بر شهرستان مربوطه)
ـ ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی
ـ گواهینامه مهارت فنی جهت مشاغل مندرج در آئین نامه تبصره ذیل ماده 13 قانون
ـ اختصاص کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و الصاق آن به پروانه کسب (جواز کسب)
ـ اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی

مرحله چهارم: بررسی پرونده توسط اتحادیه
پرونده تشکیل شده برای متقاضی به همراه مدارک ارائه شده، توسط رییس اتحادیه آرایشگران زنانه (و یا توسط نایب رییس اتحادیه) بررسی خواهد شد و نتیجه ی آن به متقاضی اطلاع داده خواهد شد.

مرحله پنجم: صدور جواز کسب
پس از اتمام چهار مرحله فوق و تایید اتحادیه، اداره اماکن نیروی انتظامی، وزارت دارائی و مرکز بهداشت شهرستان، مجوز کسب به فرد متقاضی برای دوره 5 یا 10 ساله ارائه خواهد شد.

ضوابط انتظامی عمومی برای راه اندازی واحد های صنفی
بنا بر بخشنامه اداره اماکن نیروی انتظامی و به منظور پیشگیری از سرقت، کلیه واحد های صنفی باید موارد زیر را رعایت نمایند:
ـ استفاده از قفل های استاندارد.
ـ عدم وجود هرگونه معبر ارتباطی (در، پنجره و …) به منازل مسکونی، واحدهای صنفی و اماکن عمومی همجوار.
ـ عدم مجاورت به مراکز دارای طبقه بندی (امنیتی، نظامی، سیاسی و انتظامی).
ـ نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنفی و اماکن عمومی با رعایت شرایط ذیل:
ـ استفاده از دوربین مداربسته با کیفیت حداقل 640 در 480 مگاپیکسل و دارای دید در شب.
ـ استفاده از UPS برای تامین برق دوربین های مدار بسته در صورت بروز قطعی برق.
ـ توانایی ذخیره، بازبینی و بازیابی تصاویر ضبط شده حداقل در یک ماه گذشته.
ـ ارتفاع نصب دوربین ها باید بین 200 تا 230 سانتی متری از سطح طبقه باشد.
ـ پوشش محل های ورود و خروج توسط دوربین.
ـ وجود نور کافی برای ثبت بهتر تصاویر و همچنین ثبت زمان فیلم برداری توسط دوربین.
ـ نصب علامت وجود دوربین مدار بسته در مکان قابل رویت.
ـ در صورت اشراف واحد صنفی به منازل مسکونی، باید از پنجره های ثابت و شیشه های مشجر استفاده نمود.
ـ انتخاب نام صحیح فارسی برای واحد صنفی و عدم استفاده از مضامین مغایر با عفت عمومی (در صورت وجود ابهام نسبت به فارسی بودن نام انتخاب شده، ارائه تاییدیه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، الزامی است).

 

سرمایه اولیه جهت تاسیس آرایشگاه زنانه
مهم ترین بخش راه اندازی هر کسب و کاری، کسب اطلاعات صحیح و دقیق و همچنین ارزیابی بودجه ی شخصی است. سرمایه اولیه راه اندازی آرایشگاه زنانه به دو بخش ملک و تجهیزات تقسیم می شود. عموما راه اندازی آرایشگاه زنانه در محله های بهتر شهر، باعث رونق بهتر کسب و کار و همچنین جذب مشتریان بیشتری می شود، اما از طرفی، هزینه ی اولیه (خرید ملک و یا اجاره آن) نیز افزایش می یابد. پس از تعیین مکان، بهتر است دکوراسیون داخل آرایشگاه نیز مورد پسند مشتریان باشد.
آکادمی زن ایرانی در این زمینه همراه شماست. چنانچه به سرمایه نیاز دارید اگر محل انتخابی شما مورد تایید کارشناسان ما قرار بگیرد، ما آماده سرمایه گذاری و مشارکت هستیم.

تاسیس آرایشگاه
سپس باید تجهیزات مورد نیاز آرایشگاه را نیز تهیه فرمایید. این تجهیزات شامل موارد زیر است:
ـ صندلی میکاپ
ـ صندلی اصلاح
ـ صندلی پدیکور
ـ تجهیزات آرایش و پیرایش (آینه، سشوار، قیچی و …)
ـ تخت اپیلاسیون
ـ کابین دوش
ـ تخت ماساژ
ـ میز ناخن
ـ سرشور
ـ کمد و قفسه
ـ کامپیوتر
ـ دستگاه کارتخوان
ـ تجهیزات اتاق انتظار (مبل، تلویزیون، آب سرد کن و …)
بنابراین، میزان سرمایه اولیه برای تاسیس آرایشگاه کاملا مرتبط با سلیقه ی شخصی افراد و بودجه ی آن ها می باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده، دوران بازگشت سرمایه در این حرفه بین 1 تا 5 سال است که رابطه مستقیمی با استعداد و تلاش فرد دارد.

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید و یا در قسمت کامنت ها، سوالات خودتان را مطرح کنید.

سوالات متداول جهت تاسیس آرایشگاه زنانه
*آیا با مدرک فنی و حرفه ای که بیش از 10 سال از آن گذشته باشد، می توان اقدام به تاسیس آرایشگاه زنانه نمود؟
بله. شما می توانید با طی مراحل بیان شده در این مقاله، مجوز کار خود را از اتحادیه کسب کنید.
*من سالن آرایشگاه را تجهیز کردم، اما هنوز مدرک فنی و حرفه ای ندارم. چطور میتونم کارم رو شروع کنم؟
از لحاظ قانونی بدون داشتن جواز کسب، فعالیت شما قانونی نیست. اما برای رفع این مشکل، با مراجعه به اتحادیه و درخواست مهلت برای ارائه مدارک آموزشی، می توانید بصورت قانونی به فعالیت خود ادامه داده و در همان زمان برای گرفتن مدرک فنی و حرفه ای اقدام کنید.
*هزینه جواز کسب آرایشگاه زنانه چقدر است؟
اتحادیه با بررسی واحد صنفی شما و با توجه به یک سری قوانین، مقدار دقیق هزینه جواز کسب را مشخص می کند. این هزینه معمولا 300 هزار تومن در سال است. البته احتمال تغییر آن در سال های بعدی وجود دارد و بهتر است قبل از واریز هرگونه وجه از اتحادیه استعلام شود.

و مهمتر اینکه آکادمی زن ایرانی در کلیه مراحل تاسیس و تبلیغ و برند سازی همراه شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *